Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie
Thomas Freyer
Separatyści
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena u Sewruka
data premiery
8 listopada 2014.
przekład
Anna Chałabiś
Andrzej Kopacki
reżyseria
Adam Sroka
opracowanie muzyczne
Adam Sroka
scenografia
Katarzyna Proniewska-Mazurek
asystent reżysera
Sylwia Krawiec
-x-
To opowieść o młodych ludziach, którym znudził się otaczający ich świat. Chcą stworzyć enklawę bez internetu, telewizji, radia, supermarketów itd., itp. Odgrodzić się od tego wszystkiego płotem.
Czy we współczesnym świecie jest to możliwe?
Jerzy Satanowski
Bar Macabre
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena u Sewruka
data premiery
11 kwietnia 2014
scenariusz
Jerzy Satanowski
reżyseria
Jerzy Satanowski
scenografia
Bogusław Cichocki
przygotowanie muzyczne
Tomasz Krezymon
Maciej Tomaszewski
-x-
Spektakl przeniesie widza w świat czarnej piosenki, w którym rządzić będzie makabreska i krwawo-absurdalna muzyka. Tytułowy Bar to pogranicze życia i śmierci, to zaświatowe miejsce, na granicy cmentarza i czyśćca, w którym spotykają się umarli. Nie wiedząc gdzie pójść, snują pieśni-historie o utraconym życiu jako paśmie szczęśliwych nieszczęść i tworzą, tym samym, upiorną antologię piosenek pośmiertnych. Kto lubi melodie w tonacji noir, wzmacniane cisami i bemolami grotesk, powinien być kontent. W Barze Macabre zaprezentowane zostaną m.in.: utwory Macieja Zembatego i Janusza Boguckiego, Kabaretu Starszych Panów, Jana Wołka oraz reżysera spektaklu skomponowane do słów Przemysława Borkowskiego.
Process
Stanisław Ignacy Witkiewicz
W małym dworku
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena u Sewruka
data premiery
23 stycznia 2016
reżyseria
Krzysztof Rekowski
scenografia i kostiumy
Maciej Chojnacki
muzyka
Marcin Mirowski
ruch sceniczny
Filip Szatarski
asystent reżysera
Darian Wiesner
-x-
Akcja dramatu rozgrywa się w fikcyjnym majątku, gdzie świat realny miesza się z surrealistycznym. W dworku mieszkają wdowiec Dyapanazy Nibek, jego córki, służba, oraz kuzyni Aneta i Jęzory. Pewnego dnia pojawia się jeszcze jeden lokator - duch zmarłej matki- Anastazji. Domownicy wydają się niewzruszeni zjawą, do czasu kiedy ta zdradza sekrety swojego ziemskiego życia, które znacząco odstają od wersji głoszonej przez jej męża Dyapanazego. Na polecenie matki, siostry wypijają truciznę, w następstwie czego ich ojciec popełnia samobójstwo. Finałowe, cztery trupy odchodzą w zaświaty. Pozostali domownicy, niewzruszeni całą sytuacją, żyją dalej. Witkacy napisał nowoczesny utwór dramatyczny w opozycji do przestarzałego, jego zdaniem, tekstu Tadeusza Rittnera „W małym domku”. Chciał udowodnić wyższość jego koncepcji Czystej Formy, nowoczesnego teatru nad starym dramatem realistycznym, teatrem XIX wiecznym.
Process
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena u Sewruka
data premiery
7 listopada 2015
uwagi
Spektakl dyplomowy studentów IV roku Studium
Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka.
przekład
Małgorzata Semil
reżyseria
Julia Wernio
scenografia
Elżbieta Wernio
opracowanie muzyczne
Maria Rumińska
choreografia
Tatiana Asmołkowa
-x-
Przepełniona dźwiękami muzyki opowieść o rodzinie irlandzkiej, jej radościach i dramatach, o świecie w którym tęsknotą za miłością, wolnością i beztroska zderza się z bezlitosnym obliczem ubóstwa, lekiem o jutro. Metazyczna opowieść o miejscu, które już nie istnieje.
Hanoch Levin
Dziwka z Ohio
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
data premiery
22 maja 2015
przekład
Michał Sobelman
reżyseria
Adam Sroka
opracowanie muzyczne
Adam Sroka
scenografia
Joanna Pielat-Rusinkiewicz
asystent reżysera
Dawid Dziarkowski
-x-
Sztuka Levina jest brawurowym seansem humoru, ekscytacji i mądrości. W urodzinowy wieczór Ojciec szuka obiektu dla swojej namiętności. Wszystko stawia "na jedną kartę", by spełnić swoje pragnienie. Wraz z Synem i Dziewczyną z ulicy chciałby zrozumieć swoje przemijanie, odchodzenie, wygasanie. Spektakl z komedii przeobrazi się w piękną przypowieść o nieuchronności upływu czasu i szczęściu chwili.
Process
Roland Schimmelpfennig
Złoty Smok
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
data premiery
9 maja 2015
przekład
Elżbieta Ogrodowska-Jesionek
reżyseria
Ivo Vedral
scenografia
Tomasz Brzeziński
muzyka
Jakub Orłowski
asystent reżysera
Małgorzata Rydzyńska

-x-
Rzecz dzieje się w chińsko-tajsko-wietnamskiej restauracji Złoty Smok, prowadzonej przez emigrantów. Jeden z nich, młody Azjata, zmaga się z bólem zęba i właśnie wokół tego problemu zbudowana jest oś dramatu. Historie pracowników restauracji i ich gości, przeplatane są fantasmagoryczną opowieścią o Mrówce i Świerszczu. Schimmelpfennig sięgając po kamp, absurd i stereotypy, stworzył maskaradę o niedopasowaniu ról, poszukiwaniu własnej tożsamości, „błędzie obsadowym”.

Timur Vermes
On wrócił
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena Margines
data premiery
6 lutego 2016
przekład
Eliza Borg
adaptacja
Maria Marcinkiewicz-Górna
dramaturgia
Maria Marcinkiewicz-Górna
reżyseria
Piotr Ratajczak
opracowanie muzyczne
Piotr Ratajczak
scenografia
Matylda Kotlińska
kostiumy
Robert Woźniak
Grupa Mixer
ruch sceniczny
Arkadiusz Buszko
reżyseria światła
Damian Pawella
asystent reżysera
Grzegorz Gromek
-x-
Po prawie siedemdziesięciu latach do żywych wraca Adolf Hitler. Zmiany, które zaszły przez ten czas w Republice Federalnej Niemiec, nie spotykają się z jego aprobatą, dlatego rodzi się w nim potrzeba odbudowy kraju. Hitler ze swoim programem chce trafić do jak największej liczby odbiorców. Zbieg okoliczności sprawia, że zostaje wzięty za komika i z dnia na dzień staje się gwiazdą telewizyjnego formatu.
Stanisław Ignacy Witkiewicz
Kurka Wodna
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena Kameralna
data premiery
27 stycznia 2018
reżyseria
Krzysztof Rekowski
scenografia
Jan Kozikowski
muzyka
Sławomir Kupczak
ruch sceniczny
Filip Szatarski
projekcje
Emilia Sadowska
asystent reżysera
Radosław Hebal
-x-
Inscenizacja jest opowieścią o poszukiwaniu tożsamości i zagubieniu się współczesnej inteligencji, której przedstawicielem jest Edgar, niedojrzały czterdziestolatek, szukający swego miejsca w świecie i w relacjach z kobietami.
Utwór jest rodzajem czarnej groteski, której fabuła rozgrywa się w surrealistycznej rzeczywistości, ale katastroficzne intuicje Witkacego, które odnosiły się do systemów totalitarnych XX wieku, znów wydają się niepokojąco aktualne.


Process
Bertolt Brecht
Goodbye Alabama
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
data premiery
20 października 2018
uwagi
Spektakl dyplomowy studentów Policealnego Studium
Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka.
muzyka
Kurt Weill
przekład
Rafał Dziwisz
Robert Stiller
Roman Kołakowski
reżyseria
Giovanny Castellanos
scenografia
Wojciech Stefaniak
aranżacja muzyczna
Rafał Gajewski
ruch sceniczny
Witold Jurewicz
Marlena Bełdzikowska
przygotowanie wokalne
Paulina Grochowska
-x-
Miałeś kiedyś tak, że przechodząc obok jakiegoś miejsca, przypominała ci się sytuacja z przeszłości? Mały bar, w którym spotykamy przypadkowych gości. Ludzi, którzy przyszli tu zapomnieć, jednak wspomnienia pod wpływem impulsów odżywają. Bohaterowie przedstawienia zaczynają śnić na jawie, żeglując na kraniec wyobraźni. Przypominają sobie sytuacje z przeszłości, wspominają dawne, lepsze czasy. Właśnie o tym zaśpiewają bohaterowie spektaklu „Goodbye Alabama”. Niczym „żywe duchy” przeniosą się do miejsc i czasów, w których było inaczej, lepiej. Kiedy żyli pełnią życia – głośno i intensywnie, z buteleczką procentów w jednym ręku, drugą obejmując ukochaną/ukochanego. Bądźmy realistami – zacznijmy marzyć!
Process
Characters
Szymon Jachimek
Jeremi się ogarnia. Lol
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena Margines
data premiery
17 listopada 2018
reżyseria
Tomasz Valldal Czarnecki
opracowanie muzyczne
Tomasz Valldal Czarnecki
scenografia i kostiumy
Monika Wójcik
muzyka do piosenek
Artur Guza
-x-
Naukowcy alarmują, że młodzież uzależniła się od Internetu. Informują o tym oczywiście w Internecie. Bo dziś cały świat się od niego uzależnił i nie ma się co dziwić. Problem zaczyna się wtedy, gdy przestajemy ze sobą rozmawiać w cztery oczy. "Jeremi się ogarnia. LOL" to opowieść o młodych ludziach, którzy znakomicie poruszają się w świecie wirtualnym, ale nie radzą sobie w rzeczywistym. Radość okazują tak - :), a smutek tak - :(. Jednak w ich życiu zdarzą się sytuacje, gdy trzeba będzie wynurzyć się ze swojej jaskini i zacząć rozmawiać "w realu". Użyć prawdziwych emocji patrząc sobie w oczy. A to najtrudniejsze... Prawda? :)

Process
Ray Cooney
Wszystko w rodzinie
miejsce premiery
Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn
Scena Duża
data premiery
29 grudnia 2018
przekład
Elżbieta Woźniak
reżyseria
Giovanny Castellanos
scenografia i kostiumy
Wojciech Stefaniak
muzyka
Marcin Rumiński
ruch sceniczny
Witold Jurewicz
Marlena Bełdzikowska
asystent reżysera
Wojciech Rydzio
-x-
To prawdziwy rarytas dla miłośników spektaklu „Boeing, boeing”. Akcja sztuki rozgrywa się w szpitalu św. Andrzeja w Londynie, w którym odbywa się kongres neurologów. Jednocześnie w szpitalu trwają próby do gwiazdkowego przedstawienia przygotowywanego przez personel dla pacjentów. Pech chciał, że tego samego dnia, Dr Mortimore – neurolog, który ma wygłosić ważny dla swej kariery wykład na zjeździe, dowiaduje się, że w szpitalu przebywa jego nieślubny, prawie dorosły już syn, o którego istnieniu nie miał dotychczas pojęcia. Dr Dawid, który pędzi życie szczęśliwego małżonka i szanowanego obywatela, stara się więc wybrnąć jakoś z zaistniałej sytuacji, aby móc spokojnie wystąpić na kongresie. Wymyśla więc niezliczone sposoby, by ukryć niewygodną prawdę. Pierwsze niewinne kłamstwo uruchamia cała ich lawinę, doprowadzając do wielu absurdalnych sytuacji. Na scenie pojawi się szereg postaci, które zostaną wciągnięte w intrygi Dr Morimore’a. Efektem wydarzeń będą lawiny śmiechu na widowni. Sztuka została okrzyknięta najzabawniejszą farsą Ray'a Cooney'a – angielskiego mistrza farsy.
Back to Top